Monday, July 22, 2013

casing mana yang nak beli

salam

nak kongsi sikit ilmu berdasarkan pengalaman sikit dalam memilih casing

1) jangan pilih yang ada magnet. sebab ia akan ganggu banyak benda. bateri, reception, digitizer screen, lcd screen dan banyak lagi


2) kalau nak yg jenis snap case, plastik keras belakang tu, check bebetul segala bucu dan bahagian yang menyentuh hp. pastikan tak tajam, dan tidak tak sekata. sebab kalau ada bahagian yang dipotong tak elok boleh menyebabkan benzel di tepi hp akan calar. elok cari yang ada pelapik dalam untuk snap case. biasanya yg murah menyebabkan calar. 

3) kalau beli jenis silikon, pertama sekali pastikan semua lubang, (audio, charger, usb, hdmi apa sahaja) boleh digunakan atau mempunyai kelegaan yang memuaskan. kang balik masuk charger tak masuk pulak. andai ada physical key yang tertutup, cuba tekan kalau2 mudah atau susah nak tekan. ada jenis silikon yang susah dan keras bila nak tekan. selalunya lock key ngan volume susah .


4) kalau anda jenis suka jatuhkan hp, untuk memilih casing yang sempurna dan tahan lasak, jangan pilih yg jenis silikon @ rubber sahaja, cari yang ada gabungan hard plastic dan silikon @ rubber, ini kerana hard plastic dapat seratakan kejutan @ shock dan silikon dapat tahan dari shock tu terus ke hp. kalau pakai hard plastic sahaja, memang tahan tapi shock tu akn direct ke hp. kalau pakai silikon @ rubber saja, dia akan absorb shock tapi kalau kuat sangat, akan terus sampai ke body.


5) apa2 casing pun, pastikan ada sedikit tebing di sekeliling skrin hadapan. kira tinggi sikit la tepi screen tu. fungsinya barulah kalau jatuh screen dulu, tak direct kena kaca.


6) cuba elakkan penggunaan casing berasaskan besi @ metal seperti aluminium, sebab ia akan memberi kesan kepada reception. kebiasaannya akan hilang 1 bar. 

7) kalau pakai jenis pouch bag atau flip bag, pastikan semua bahagian hp itu di lindungi. caranya pasang hp dalam flip bag tu, kemudian tutup dan letakkan secara menegak. sentuh sekeliling hp ke lantai. pastikan hp x sentuh lantai. beg atau flip bag tu x pa. ada sesetengah dia cover teengah sahaja. hujung bucu x cover. padalah hujuung tu yang nak kena dulu

8) beli banyak jenis. bukan nak membazir tapi x semua casing sesuai digunakan dalam semua situasi. paling asas, pastikan ada yang jenis silikon, hard plastic, dan flip.

9) untuk lelaki terutamanya, elakkan beli casing silikon yang melekat sebab ia akan melambatkan anda untuk keluarkan hp dari poket. tambah2 kalau jenis poket tu ketat.

sekian dari saya.

1 comment:

Unknown said...

unikltipupelajar.blogspot.com