Wednesday, April 20, 2011

orang utara cakap kuat?

salam

lama la aku tak update  blog ni. asyik balik lambat ja keja, apa kan daya...haha. (ok, itu lame). apa pun, bukan nak kata aku da nampak dunia tapi aku ada terperasan satu benda dan sebab aku terperasan benda ni bukan sebab aku kuat perasan, tapi masa ekspidisi jenjalan pusing kawasan ni, di sampuk pulak dengan kenangan masa di shah alam dulu. tengok tajuk pun da paham. bukan semua tapi kebanyakannya memang orang belah utara ni cakap kuat. kawan duduk sebelah, tak sampai 1 meter pun, cakap macam kawan dok 20 meter dari dia. selalu nampak kat warung. saja la dok lelepak ngan kengkawan  yang da lama tak jumpa. bila da lama sembang, baru perasan, kami cakap kuat. haha. lain pulak aku tengok member di belah selatan tu. ada ja yang cakap kuat tapi tak sekuat orang utara. mungkin sebab makan nasi banyak kot, jadi volume kotak suara tu tertinggi la plak. itula satu perbezaan dan satu identiti kalau nak cam seseorang tu orang utara ka x.

macam cakap guna hailer pun ada..ahaha

itu yang pertama . yang ke dua pulak, bahasa yang digunakan pun memang jauh lebih BRUTAL berbanding ngan loghat negeri lain. contohnya:

negeri lain                           ;               utara

aku pukul ko kang               :  aku ghimbok suku nyawa 
pukul lipas sampai mati        : katok lipas sampai mampoih
manis gila air ni                    : manih nak mampoih ayaq ni / manih melecaih
pahit gila ubat ni                  : ubat ni pait bedengung
pedasnyer sambal ni            : pedaih tenganga sambai ni

ni la antara loghat dan bezanya. nampak kan bezanya. tapi walaubagaimana pun, aku tak penah rasa malu nak gunakan loghat utara dan nak cakap kuat ( kalau bukan situasi formal la) sebab aku rasa benda ni semua la yang menjadikan hidup kita ni lebih seronok. cuba bayangkan kalau satu malaysia ni cakap loghat yang sama, sumpah bosan.

thumbs up kepada yang kekalkan identiti sendiri....!!!
 jadi saja la nak nasihat kat sini, yang mana orang utara tu, yang nak berhijrah ke memana pun, kekalkan la loghat kita. orang negeri lain punya nak belajaq loghat kita, . bangga ngan apa yang kita ada. tak payah la nak tukaq loghat tu., cuma adaptasikan supaya semua orang paham. nanti kalau dok pulun cakap loghat utara semua sampai orang tak paham jadi salah paham pulak kan..apa pun, macam lagu mantera beradu, 
   'kita ada keris, musuh ada pistol, tradisi kekalkan , adaptasi harus betul'





1 comment:

den seriuzawak said...

aku sokong!!!
jom tibai budak2 kedah yg murtad loghat! :P