Sunday, April 10, 2011

mesti boleh punya....

salam
hari ini, tak banyak benda yang menarik berlaku, seperti biasa, bangun pagi, beli barang, sambung tido. bangun balik, pergi kerja. balik tengah malam. macam ni la tetiap hari. tapi hari ini adalah hujung minggu jadi makanya adalah dengan ini ( skema pullak) restoran menjadi sibuk kerana pada masa hujung minggu ni la keluarga nak keluar makan bersama. mulanya memang agak cuak sebab doh pizza da nak habis. dengan tak ada sapa yang nak kaver buat pizza.buat la aku sensorang memula. tapi, sebab ada pengalaman da sibuk handle order pizza masa raya cina tahun lepas. rasa biasa saja la. yang pastinya apa yang membuatkan aku boleh nak buat sebab aku set kan dalam kepala ini  'MESTI BOLEH PUNYA'..Ayat ni ayah aku yang kenalkan pada aku. termasuk la abang aku yang selalu menggunalkan dan mengatakan benda ni pada aku. dalam apa pun kerja atau usaha, set mesti boleh punya dalam otak. secara automatik, mesti kita akan cari jalan nak bagi boleh punya. contoh lain, aku ingat lagi masa aku ada kem kat perlis, peringkat kebangsaan punya. memang cuak la yang amat sebab yang nak lawan tu buakn calang-calang orang. wakil negeri bagi nadwak kepimpinan islam dari seluruh malaysia. bukan senang woo. masa nak pilih jadi penghulu tu, memang tak pernah dapat kat orang kedah. selalunya pengulu bagi program ni akan dibolot oleh orang selatan. ada kata sebab kemahiran komunikasi depa lebih baik. sebab pegang pada mesti boleh punya ni, dalam tempoh percubaan tu, aku yakinkan diri untuk tunjuk kemahiran yang aku ada dan buat pertama kalinya, jawatan penghulu tu di pegang oleh orang utara. bukan senang wo nak dapat. sikit punya kena ada pertahanan diri nak lawan hujah orang lain. lain dari tu, masa aku nak balik dari shah alam dengan moto. memula nak konvoiu tapi last sekali tinggal aku sorang ja yang balik, redah jugak ,apa nak jadi jadi. mesti boleh punya, maka jadi la. sampai jugak rumah dengan selamat. jelas di sini mind set kita menguasai tindak tanduk kita. kalau kata boleh., insyaAllah boleh. yang penting kita kaji balik apa punca yang kita nak kata tak boleh tu. kekadang yang kita nak kata tak boleh tu sebab alasan malas. kalau nak kata tak tahu, dalam dunia ni semua benda boleh belajar. sama ada nak ngan x mau ja. kuasa di tangan kita. apa pun yang jadi atas usaha kita, jadi, nak ajak la kan semua yang ada baca benda ni, hentikan dari beri alasan, lakukan sesuatu dengan perbuatan yang menjankaui batasan fikiran. baru la semua benda  yang kita rasa mustahil boleh dilakukan. maksimakan potensi diri, baru senang nak hidup. betul kan???

1 comment:

Anonymous said...

hahaha ayat2 sir mat memang sempoi..