Saturday, April 9, 2011

cinta kontrak

salam
kerja di sektor pengurusan makanan ni memang mencabar. ingat apa ka. tambah pulak aku kerja pizza hut sekarang. setiap masa aku berdepan dengan makanan yang memang aku boleh makan. susah wo nak tahan temptation tu., nak kena tanya ustaz nanti, berjuang camni boleh jadi jihad x?( jejej)

bayangkan la dok ngadap benda ni 8 jam sehari...

tapi bukan ini yang kita nak cerita. hah.tengok tajuk la kan. bukan apa. saja la nak tulis sebab tadi masa kerja ada barlaku satu insiden. memang lawak jugak la bila dikenangkan. ada la dua orang baru masuk tempat aku kerja tu. jantina konpom berlawanan ngan aku. kalau sama jantina apa aku nak kisah. haha..then aku kata la kat member sorang ni, ' yang baju pink tu comel gak kan?' nak tau dia balas apa.haha
              'aku nak yang hitam. hang amik la yang pink. buat peneman kat sini'

yang ni yang buat aku panas betul ni,.( abdul fattah n asyraf talib konpom suka ayat ni). aku baru kata budak tu comel. hanya sekadar memuji ciptaan Illahi. bukannya nak buat calon isteri, kendian cuba perhatikan ayat itu. 'BUAT PENEMAN KAT SINI'  memang gelak gila la aku. maknanya setiap tempat pergi kena ada pasangan? kat sekolah orang len, universiti orang len, tempat kerja orang lain, rumah orang lain, kampung pulak orang lain. memang kita gelak bila kata gini tapi inilah kebenarannya. berapa ramai antara kita ( tak kisah la laki ka perempuan) yang selalunya bersikap begini.

mencari kekasih atau pencari bakal ibu dan ayah??
 tau tak kenapa? pada pendapat aku la, sebab dia adalah dok cari pasangan kekasih, bukan mencari pasangan yang sesuai untuk menjadi mak atau ayah kepada anak nanti. sebab tu la cari pasangan ni macam cari baju. satu lagi, pasal cinta kontrak. contohnya, masuk plkn, cari sorang pasangan. habis plkn, putus. masuk u, cari pasangan, habis belajar, putus. lebih kurang begitu la. ada sesetengah kes, masuk kem apa ka seminggu, cari kekasih, habis seminggu, putus. ni la nama dia cinta kontrak.

jadi, bak kata ustazah mahfuzah, lecturer islamic studies aku masa di U dulu, dalam amanat terakhirnya, dia ada kata

     'cari calon pasangan yang bukan untuk penuhi syarat sebagai seorang kekasih, suami atau isteri semata, tetapi cari la yang sesuai untuk menjadi insan yang akan mendidik anak-anak kamu nanti"


mendalam maknanya tu. oleh itu, kalau da rasa jumpa seperti yang di cari, yang menepati empat kriteria yang diletakkan dalam islam


- maka dikahwini wanita itu adalah kerana 4 perkara
   -- kerana hartanya
  -- kerana keturunannya
  -- kerana kecantikannya
  -- kerana agamanya,
dan jika kamu pilih kerana agamanya, maka akan bahagialah diri kamu

oleh itu, fikir secara waras dan matang. jangan terburu-buru., kalau da jumpa, cuba lengkapkan diri sendiri pulak. INGAT...kita jangan pandang orang tak sempurna, sebab kita n sebenarnya tak sempurna.orait9 rasanya da jumpa tapi....entahla;



3 comments:

melle amir said...

tapi kalau nak calon ikut kita punya syarat, kita pun kena gak jadi syarat terbaik

Yong Sofea said...

setujuuuuuuuuuuuuu

blankas92 said...

betul tu mell. kekadang, ketidak sempurnaan dalam seseorang tu lah yang menjadikan pasangan itu sempurna. jadi jangan sangka yang terlalu tinggi. dont expect too high