Thursday, April 28, 2011

humang aih. gerammnyaaa...marahnyaaaa....!!!grrr

salam
ok, cool.chill.relax.tenang. amik nafas......lepassss

arghhhh,,,!!!!geramnyaa!!!!


ok. da boleh mula. sehari dua ni , pelik betul aku rasa. jadi nak marah ja sepanjang masa. kalau tak marah pun jadi nak bebai.bukan bebal.geram tak tentu pasal.entah mengapa. tapi aku tetap tahan.sebab ingatkan pesan mak aku yang memang aku pegang

    ' kalau kita marah kat seseorang atau sesuatu, fikir balik sebelum keluarkan rasa marah tu, apa punca kita marah, adakah benar-benar disebabkan orang atau benda itu? kita tak ada salah lansung ka? ataupun sebab kita marah tu sebab kita malas nak buat sesuatu? '

bila duduk sesaja, terfikirkan benda ni, betul jugak apa yang mak aku cakap tu. punca sebenaq yang kita rasa nak marah, geram, menyampah , meluat dan yang sama waktu denganyya ni sebenarnya sebab kita.contohnya:

contoh #1

             ' kamu ni apa , reti buat kerja ke x? semua tak kena ni. kalau tak mau kerja berhenti ja."
            
' pelik tul bos ni, semua benda tak kena. bukan aku tak siapkan kerja..huh."



 kita marah bila kerja, bos suka sangat marah kita, suka sangat kata kita salah. sedangkan kita fikir apa yang kita buat tu betul da

   kenyataan:
untuk pekerja adakah benar apa yang kita buat tu menepati apa yang bos kita nak? ikut prosedur x? hasilnya gempak x? atau ia sekadar memenuhi jangkaan kita ja? kalau bos marah tu maknanya ada benda yang tak kena. (kalau kes bos memang menyampah kat korang tu, memang tak dapat nak tolong la.)

untuk bos; adakah dengan cara marah ni buat pekerja lebih memahami apa yang kita nak? kita suruh depa buat keja, kita bagitau dak depa apa yang kita nak? apa sasaran kita? bagaimana cara nak buat? tak boleh nak marah terus depa sebab walaubagaimana pun ianya berkait ngan kita gak.( tapi kalau memang pekerja tu malas nak mati, tak dapek den nak nolong)

contoh #2

' yang hang pakai blackberry ni buat apa, da la susah nak taip, pakai htc lagi bagus.senang segala'


bertengkaq pulak dah....

kita marah sebab orang lain pakai benda lain dari kita. marah sebab apa orang tak nak ikut kita dalam satu benda ni.

kenyataan: sedarkah kita yang manusia ni berbeza. cuba bayangkan kalau dalam satu dunia ni semua manusia sama, semua pakai baju yang sama, henpon yang sama, bentuk rumah yang sama. tak ka bosan semua tu. dalam kes di atas, kita dok kata pakai blackberry susah nak taip, sedar tak yang susah tu mungkin bagi kita ja.orang yang da lama pakai tak ada masalah pun. kita kena tau, yang kita semua tak sama. ada orang ada kemahiran lebih dari orang lain., tak kurang jugak yang kurang dari yang lain.

contoh #3

                   ' eh, budak ni da saipa? aku tak mau kat dia. tak paham paham lagi ka? menyampah aku'



kita marah sebab ada orang suka sangat kat kita, tapi kita tak mau pun kat dia

kenyataan: adakah kita cakap terus terang dengan orang tu yang kita tak mau dia? tahu tak yang kelakuan kita yang nak 'menjaga hati' tu sebenarnya mengaburi mata orang yang minat kat kita tu. kita hanya bagi hint saja yang tak mau, jadi wujud kekeliruan. 



kesimpulannya, bersimpul-simpul. kalau nak marah pun, cuba fikir balik.. betul ka kesalahan atau punca yang menyebabkan boleh jadi nak  marah tu tak ada kita sebagai penyebabnya???jangan lupa jugak kaji balik, adakah kita bagi penjelasan yang sejelas jelasnya.




  

No comments: