Monday, December 27, 2010

mati, maut, death,..dll...

salam
yuhuuu..cuti sem dah bermula...aaaaa...assignment banyaknya gaban. sebenarnya tak la banyak sangat tapi apa kan daya, panjang ya amat kena buat.. ni asasi ka pelajar PhD ni..apa apa pun, cuti ni walaupun sekejap sahaja banyak jugak yang nampak..bebrapa perkara yang ingin di kongsikan bersama....jeng jeng jeng..
pertama:
kisahnya bermula apabila mula-mula nak ambil bas nak balik ke kedah ni, da sampai kat stesyen bas, nak konpomkan tiket, adalah seorang mamat ni, tanpa rasa segan sillu dan penuh konfidentnya, meludah di hadapan aku, nasib baik aku sempat elak, kalau tak memang kena kasut aku da.. sabar je la. inilah yang kita tak mahu ni, sifat suka meluda merata. apa tak boleh telan ja ka air liur tu? setiap masa nak meludah..hangin dibuatnya..
kedua:
  bila dah naik bas, dalam perjalanan, adala berhenti di perhentian. sungai perak menjadi tempatnya. yang lawaknya, bas ni berhenti nak isi minyak sekali dengan makan, dia bagi masa 30 minit. ( kata ja 30 minit, tapi bedal sampai 45 minit) x pa la. semua da macam naik da atas bas, bas pun bergerak, da nak sampai kat luar kawasan perhentian, datang sorang budak ni, ' BANG, MAK SAYA TAK NAIK LAGI..TUNGGU BANG!!' sambil menunjukkan muka cuaknya..aku dah pelik. 2 benda. pertama, apa brader bas ni x check dulu semua penumpang naik dulu ka sebelum nak jalan, kedua, apa yang anak makcik tu buat sampai da jauh da jalan baru perasan mak dia tak naik lagi..sebelum terjadi benda tu, da sembang da ngan member, worse case scenario yang boleh jadi dalam balik kampung ni dan antaranya tertingggal bas ..lawak pulak bila di fikirkan,
ketiga..benda ni yang ingin sangat di tekankan. bila sembang bersama, ada la kita sembang pasai mati kan, ada ja puak manusia ni yang kata' apahal ko cakap gitu, x baik la cakap pasal mati ni'..antara versi yang lain, ' ko ingat lawak ke cakap pasal mati ni, x bagus tau cakap pasal mati'... baiklah. entri ni nak dihentikan di sini. tapi dengan sesuatu yang ingin anda sendiri fikirkan..nabi bersabda, sesungguhnya sebijak-bijak manusia adalah mereka yang selalu mengingati mati. nak tanya pula, adakah mengingatkan seseorang itu akan kematian sesuatu perkara yang tidak baik??? mayarakat melayu kita selalu memandang kalau cakap pasal mati ni tak baik...dimana kebenarannya???


1 comment:

blankas92 said...

credit to fatin nabila ahmad kamal sebab bagi idea untuk aku buat entri ni..hehe