Saturday, May 7, 2011

dunia ini aku yang punya....!!!




salam

sebelum nak mula,, ingat tak ayat yang selalu orang kita akan cakap,( termasuk la diri ini)

      'KAU INGAT __________ INI BAPAK KAU YANG PUNYA??!!!'

ingat kan? selalu sangat cakap dialong tersohor ni bila tengah marah, ngan bertengkar dan yang sama waktu dengannya. ini la yang nak di ceritakan. ada beberapa situasi yang menyebab kan ayat ni keluar:

situasi 1:

menatang ni lagi laju
-tengah atas jalan raya, dua lane, kanan memang untuk kelajuan memotong, selamber badak ja bawak slow tengah jalan tu. macam da tak ada orang lain atas jalan. da bagi lampu pun still buat derk ja. 

- atas jalan raya, (lebih kepada jalan kawasan perumahan,) da la bawak slow macam bawka keta sambil kira batu tepi jalan, boleh pulak belok tak bagi lampu. 

(ada rasa macam nak cakap x ayat di atas dalam situasi ni)

situasi 2:
nak kena tunggu sampai macam ni???

- pakat dengan kawan nak konvoi ke memana pada pukul 10 pagi (contoh) . kendian tanpa rasa segan silu dan penuh confidentnya, tanpa telefon dulu, inform awal-awal ka, datang kul 12.30. kendian, asalnya nak konvoi jadi menumoang kita pulak. tak cukup lag, kot la nak hulur sket duit minyak, habuk pun x dak

- janji nak datang rumah untuk study atau buat kerja papa waktu pagi, tunggu punya tunggu, tak datang lansung. kendian , sok nya baru tipon kata tak dapat datang sebab ada orang datang rumah dia.

(ada rasa macam nak cakap x ayat di atas dalam situasi ni)*mungkin kena alter sket.

nampak tak? benda yang selalu kita buat, yang kekadang kita tak perasan pun. benda tu menyakitkan hati dan menyusahkan orang lain. cuba fikkir balik kenapa benda macam ni terjadi? sebab kita tak peka akan perasaan orang lain, yang kita peduli pasal hal hidup sendiri. kalau kata balik kat pelaku ni, selalunya ni la jawapan depa:

   ' ala. sori la, aku janji lain kali aku tak buat lagi'(tapi buat jugak)
       
   ' eleh, baru sat ja tunggu da kecoh, '(kalau da nak dekat 1jam setengah sat lagi tak tau la)

 'apa hal keta belakang ni, rilek ah, kalut nak p mana'(kalau atas highway bawak 40 ja mau aku tak kalut)


masalahnya sekarang ni, bukan kira kalut tak kalut, bukan kir atunggu tak tunggu, kita ni kalu boleh nak jaga hati semua orang. yang kedua kalau boleh buat kerja tu biat cekap dan pantas. sennag banyak pihak. jadi masalah ka kalau kita jaga hati orang sama, buat kerja dengan cepat? negara jadi mundur ja, rosak akhlak ka kalau buat semua tu? tak kan, jadi, cuba mantapkan diri tengok. ada pepatah kata

       'kalau tak boleh nak tolong orang, jangan susahkan orang'

pernah dengar kan. jadi ayuh kita amalkan. jangan sekadar tau tapi tak buat apa. tak gitu...




No comments: