Thursday, June 9, 2011

alahai pekerja...

salam

kisahnya berlaku lama da. tak sempat nak update. bebaru ni kakak aku bertunang. makanya agak sibuk la sket menyiapkan rumah untuk terima rombongan meminang ni. sebab anak pompuan. kalau anak laki mana nak ada siapkan umah terima rombongan. lain dah bunyinya tu kalau laki pun ada kes tu. back to the story,  nak dijadikan cerita, masa nak kemas ruma tu, vacuum cleaner  tak dapat di kesan kemana hilangnya. mungkin main menyorok tak habus lagi kot. jadi mak ayah aku p la ke courts nak cari vacuum.
masuk ja kedai, pi la cari vacuum di sekitar kedai tu. dok cari punya cari, ada jumpa satu, nak la tanya salesman ni macammana cerita dan macammana kira benda tu. bolehnya sorang pun tak mai. pakat dok menyembang kat belakang kedai. sampai mak ayah aku pi jumpa guard la tanya nak tanya sapa. kendian barula terhegeh-hegeh nak mai terang ntah papa pasai vacuum tu. dah tu, tetiba ja hilang. rupanya pi kat customer pompuan muda. dok baguih punya layan, tinggalkan ayah aku. nasib baik aku tak dak kat situ. dengaq mak ayah aku cerita pun da panas telinga. orang macamni nak kerja ka dak? tau la part time pun, tapi kenapa layanan yang dia bagi macam tu. duit ayah aku tak laku ka kat kedai depa tu. ada lagi kes kat kedai barang dapur, mak aku tanya bawang ada lagi dak sebab yang ada kat situ semua dah busuk. boleh selamba badak ja budak tu jawab
                            
   'saya ada dua tangan ja makcik'
menyirap darah aku dengar. salah ka kalau hang kata

    ' ada, sat na makcik. satgi saya amik'.
salah ka kalau nak kata macam ni kat pelanggan.

kenapa remaja zaman sekarang ni da hilang adab ha. ada kata sebab pemakanan. aku sokong. ada kata sebab pengaruh tv, aku sokong. banyak la benda ni terjadi dan aku percaya kalau ada yang baca ni pun pernah alami kes macam ni. rasanya ada satu cara ja nak selesaikan masalah ni, tegur on-the-spot. setel. mau balas la tu jugak. masa budak ni kena ajar. dah tua bukan paham bahasa dah. kalau macam ni punya budi bahasa punya dok ada, macammana masa depan kelak. apa nak jadi pun aku tak tau. bahasa jiwa bangsa. banyak fikirkan lah. kita ni macammana,. kalau ada yang kerja tu, yang kena interact ngan orang lain tu, cmna kita. ada budi bahasa dak..kalau tak ada..hmmmmm...


No comments: