Friday, October 22, 2010

terfikir...

salam. semalam kakak aku balik rumah. jadi pagi ni ada la kami sembang sembang. kemudian kakak aku kata ada kawan dia nak mai rumah. aku saja la menyampuk tanya sapa. kakak aku nak berseloroh ngan aku. dia kata kawan dia datang nak meminang aku. aku gelak ja la. aku pun kata kalau nak meminang aku kena pandai masak. masa ni kakak aku da mula nak protes. dia kata ' kenapa kalau pompuan kalau nak kawin mesti orang tanya pandai masak ka, reti jaga anak ka, pandai basuh baju ka, kenapa orang tak tanya kat orang lelaki pun sama ada reti baca quran ka, reti jadi imam ka, reti hal hukum hakam agama ka' . aku terdiam. betu jugak tu. kenapa begitu ek. orang ramai kisah pompuan reti masak ka, laki keja apa. kenapa x ramai yang kisah laki reti jadi imam ka, pompuan reti baca quran ka. pelik kan. betul la dalam satu klip tu kata, bila anak pandai menyanyi, pandai mengira, dia ada masa depan yang cerah, bila anak pandai baca quran, selalu solat, orang kata itu x dak beza papa. pelik kan.mungkin ini tanda akir zaman ramai orang yang lagi suka benda dunia. aku pun sama jugak.dah menjadi lumrah manusia lebih sayangkan dunia dari sayangkan akhirat...macammana nak berubah ek..hmmmm

No comments: